| 1. | humanizmus sa zameriava na úplný rozvoj každej ľudskej bytosti, |
| 2. | humanisti zastávajú najrozsiahlejšie využitie demokratických zásad vo všetkých medziľudských vzťahoch, |
| 3. | humanisti hlásajú využívanie vedeckej metódy na rozpoznanie faktu a fikcie a napomáhať priaznivému a kreatívnemu využitiu vedy a technológie, |
| 4. | humanizmus hlása dôstojnosť každej osoby, právo maximálnej možnej slobody tak, aby neobmedzoval práva iných, |
| 5. | humanisti hlásajú ľudskú nezávislosť, potrebu vzájomného rešpektu a spriaznenosť všetkých ľudí, |
| 6. | humanisti volajú po nepretržitom zlepšovaní spoločnosti, tak, že nikomu nemôžu byť upierané jeho základné životné potreby a podmienky tak, aby každá osoba mala príležitosti rozvíjať svoj plný potenciál, |
| 7. | humanisti podporujú rozvoj a rozširovanie ľudských slobôd tak, ako je to vyjadrené vo Všeobecnej deklarácii ľudských práv prijatých Valným zhromaždením OSN a ďalšími jej doplnkami, |
| 8. | humanisti obhajujú mierové riešenie konfliktov medzi jednotlivcami a národmi, |
| 9. | humanistická etika podporuje rozvoj pozitívneho potenciálu ľudskej povahy a schvaľuje prepojenie zmyslu zodpovednosti k samému sebe a ostatným osobám, |
| 10. | základný princíp humanizmu je odmietanie vier založených na nedostatku overiteľných dôkazov, tiež viery založenej výhradne na dogme, zjaveniach, mysticizme, alebo na tých, ktoré sa odvolávajú na nadprirodzenosť, |
| 11. | humanisti sa zameriavajú na to, že riešenie individuálnych a sociálnych problémov môže byť uskutočnené konaním človeka, inteligenciou, kritickým zmýšľaním v spojení s porovnávaním a empatiou ku všetkým živým bytostiam, |
| 12. | humanisti hlásajú to, že ľudské bytosti sú plne súčasťou prírody a prežitie je založené na zdravej planéte, ktorú vytvárame my a všetky ostatné formy života prostredím, ktoré podporuje život. |
| 13. | z pohľadu na svet a človeka v ňom humanisti považujú za potrebné humanizovať spoločnosť pred expanziou klerikalizmu, prejavom netolerancie a zaostalosti a dosiahnuť odluku cirkvi od štátu. |
| 14. | humanisti považujú svoju participáciu v procese spravovania spoločnosti za demokratickú samozrejmosť. |
| moreplavci: | Vasco de Gama, Magalheas |
| astronómovia: | M. Kopernik, Kepler, G. Galilei |
| výtvarné umenie: | L. da Vinci, Buonarroti, Botticelli, Tizian |
| literatúra: | D. Alighieri, F. Petrarca |
| náboženskí reformátori: | Luther, Kalvin |
| 1. | deizmus - Boh - stvoriteľ, prvý hýbateľ, ďalej do vývoja nezasahuje, žiadne zázraky neexistujú |
| 2. | kritika tradičného náboženstva - David Humme, dielo - Prirodzené dejiny náboženstva |
| 3. | požiadavka náboženskej tolerancie - hlásali náboženskú toleranciu, dielo Johna Locka - Listy o tolerancii |
| 1. | John Toland - uznával večnosť a nestvoriteľnosť hmoty, pohyb považoval za jej imanentnú vlastnosť (neodlučiteľnú), rešpektoval ideu Boha ako najvyššieho rozumu. |
| 2. | David Hartley - na základe asocianizmu sa snažil vysvetliť mnohé psychické javy. V jeho učení vidíme náznaky budovania psychológie ako vedy. |
| 3. | Anthony of Staftesbury - venoval sa hlavne mravným otázkam. Napísal trojzväzkové dielo Charakteristika ľudí, názorov a čias.Za základ mravnosti nepovažoval úžitok, ale mravný cit a náboženstvo vzniká uvedomovaním si mravného citu. Vo vzťahu k morálke je náboženstvo sekundárne, ale je pre ňu nevyhnutné. Vo svojom živote máme zladiť egoizmus s altruizmom (sebaobetovanie sa, rozdávanie sa pre druhých, nezištná starostlivosť o iných). Máme nájsť stred medzi 2 krajnosťami. |
| 1. | Pierre Bayle - zakladateľ fr. osvietenstva |
| 2. | Charels Louis de Montesquieu |
| 3. | Francois Marie Arouet - Voltaire |
| 4. | Jean Jacques Rousseau |
| 5. | FrDenis Diderot |
| 6. | Iní |
| - | Bol mysliteľom a politikom (označovaný je aj ako filozofujúci historik) |
| - | Zaoberal sa problematikou teórie štátu, politickej moci, jej rozdelenia a práva |
| - | diela: Perzské listy, Anglická sloboda, O duchu zákonov, Úvahy o príčinách veľkosti a úpadku Rimanov |
| - | V dielach hlása požiadavku náboženskej tolerancie, hoci vo všeobecnosti kritizuje cirkev a teológiu. Náboženstvo zohráva dôležitú úlohu pri upevňovaní mravov |
| - | Perzské listy - hovorí v nich o relativite hodnôt a kultúr a z nej vyplývajúcu nevyhnutnosť občianskej i náboženskej tolerancie. |
| - | O duchu zákonov - dielo z oblasti sociálnej filozofie. Ako jeden z prvých použil porovnávaciu metódu pri skúmaní otázok práva - porovnal politické zriadenie a zákonodarstvo Anglicka a Francúzska s republikánskym a imperátorským Rímom. Skúma právnické pojmy a pôvod a funkcie spoločenských, politických a právnych inštitúcií. Zaujímavo rieši vzťah zákonov ako nevyhnutných vzťahov k rôznym faktorom, ktoré formujú národ. Hovorí, že podnebie, geografické podmienky krajiny, pôda a jej rozloha, forma vlády, spôsob života, stupeň slobody, náboženstvo, mravy, to všetko určuje občianske a politické zákony (vytvára ich ducha). A keďže každú krajinu formujú odlišné faktory, zákony jedného národa nemôžu vyhovovať zákonom iného národa. . Príroda, celý svet sa neriadi zákonmi, ktoré pochádzajú od Boha, ale vyplývajú teda z prirodzenej povahy veci (geografická poloha, podnebie...) |
| 1. | osvojiť si pozitívne výdobytky Lockeovej empirickej filozofie |
| 2. | orientovať sa na Newtonovu mechanistickú fyziku, |
| 3. | uznať deistické chápanie náboženstva, |
| 4. | rešpektovať princíp tolerancie ako predpoklad normálneho občianskeho spolužitia, |
| 5. | usilovať sa o parlamentarizmus, pretože táto forma vlády umožňuje širokej verejnosti podieľať sa na vláde. |
| - | sprístupnenie obsahu moderného humanizmu zhrnutého v Humanistickom manifeste 2000, ktorý podpísalo viac ako sto osobností z celého sveta, vrátane deviatich nositeľov Nobelovej ceny |
| - | prehľad zásad humanizmu podľa Vyhlásenia Rady pre demokratický a sekulárny humanizmus |
| - | prezentáciu vývoja sekulárneho humanizmu a ateizmu na Slovensku |
| - | zamyslenie nad alternatívami deistického svetonázoru |
| - | informácie o organizácii a činnosti svetských humanistov v iných krajinách a základné informácie o Medzinárodnej humanistickej a etickej únii (IHEU) a jej aktivitách |
| - | základné informácie o Svetovej organizácii mladých humanistov |
| Katolíci | 58,4 % |
| Protestanti | 18,4 % |
| Anglikáni | 11,0 % |
| Řečtí pravoslavní | 2,7 % |
| Muslimové | 2,0 % |
| Židé | 0,04 % |
| Jiné církve a osoby bez náboženské příslušnosti | 7,5 % |